top of page
Image by Aaron Burden

B L O G

Vítejte

přeji vám dobré čtení

O vnitřní krajině, která se probouzí

Když je brzké jaro. Země je ještě vlhká, syrová, v některých místech ztichlá zimou, která se nehodlá vzdát. A přesto – pod povrchem už proudí míza, světlo se dere mezi větvemi, semena neslyšně pukají. Velikonoční neděle, ať už ji nahlížíme skrze křesťanský symbol prázdného hrobu nebo pohanský rytmus klíčivosti, je prahovým okamžikem. Momentem, kdy se cosi mění. Ne navenek, ale uvnitř živého systému – i uvnitř nás.


Kámen, který se odvaluje od hrobu, může být obrazem mnohem více než jen náboženského příběhu. Může být vnitřním symbolem: tíhy, která bránila pohybu. Zmražené emoce, neprožitý smutek, nebo prostě životní únava, která se usadila v hloubce těla jako studená zem.


Z pohledu hlubinné ekopsychologie jde o moment, kdy vnitřní krajina začne odpovídat rytmu krajiny vnější. Kdy tělo – dosud stažené zimou – zaregistruje změnu světla, pach rozpouštějící se hlíny, znovuobjevenou chuť pohnout se, dýchat víc do hloubky. Obnova nezačíná v mysli, ale v somatické zkušenosti propojení s prostředím, které nás nese.


Velikonoční neděle

Velikonoční neděle je dnem, kdy se kámen odvaluje. V křesťanském příběhu je to kámen hrobu Ježíše, těžký, chladný, nehybný. Překážka, která mizí, aby se zrodila nová naděje. Ve starších, pohanských tradicích je tento den obdobím, kdy Země sama odvaluje tíhu zimy. Led povoluje, semena praskají, slunce se vrací do plné síly.


Ať už věříme v Kristovo vzkříšení, nebo ve vzkříšení přírody, podstatou je jedno – obnova. Nádech po dlouhém zadržování dechu. Vystoupení ze tmy. Proměna, která nepřichází skrze tlak, ale skrze ztišení, víru a trpělivost.


Velikonoční neděle nás zve k otázce:

  • Kde ve mně se rodí "nový život"?

  • Co ve mně právě klíčí, aniž bych to tlačil/a silou ven?

  • Co ve mně chce být vzkříšeno – ne jako návrat ke starému, ale jako nový způsob bytí?


Je to den, kdy můžeme v tichu sedět mezi stromy a vnímat, jak hluboko jsou propojené příběhy lidské a přírodní obnovy. Jak každé semínko i každý člověk potřebuje projít tmou, aby mohl růst. A jak láska – v jakémkoli konceptu víry – není slabost, ale moc, která pohne i kamenem.


Možná právě dnes stačí jen naslouchat - sobě, přírodě? V příběhu, který je starý a zároveň úplně nový?


Symbolika proměny - vzkříšení, které se děje i v nás

art: Abigail Halpin
art: Abigail Halpin

Velikonoční neděle. Pro jedny největší křesťanský svátek – den, kdy smrt není koncem, ale branou k novému životu. V křesťanském příběhu Velikonoc je Velikonoční neděle okamžikem, kdy je nalezen prázdný hrob a kámen odvalen. Smrt ztrácí svoji definitivní moc. Je to hluboce lidský příběh o naději navzdory všemu – a zároveň archetypální obraz přechodu, který najdeme napříč tradicemi.


Pro druhé, kdo mají blíže k pohanským tradicím, jde o bod obratu v kole roku – okamžik, kdy se světlo definitivně vrací, Země se probouzí a síla slunce rozlamuje sevření zimy. Pohanské jarní svátky – Ostara, Alban Eilir, jarní rovnodennost – nesou podobné poselství: návrat světla, plodnosti, života. V semínku, které leží celou zimu v temnotě, je obsažena síla vzkříšení. Ticho, temnota a klíčící pohyb jsou nedílnou součástí celého procesu. Stejně jako ve spiritualitě, tak i v psychice.



A pro mnohé z nás je spíše to symbolický moment, který cítíme víc v těle než v kalendáři.

Vzduch voní jinak. Země dýchá. Život zvířat začíná být v přírodě více hlasitější. Příroda kolem se dává do dynamického pohybu. A i v nás se chce něco nového pohnout?


A právě tady se rodí ekopsychologický vhled: Naše duše klíčí stejně jako příroda – ale potřebuje k tomu tmu, čas a důvěru a možná i odvahu.

Dny skrze ekopsychologickou optiku, se nám mohou kázat jako přirozený most mezi vnějším a vnitřním světem. Příroda a lidská psychika se tu zrcadlí, synchronizují. To, co se odehrává venku – klíčení, obnova, vzkříšení života z hlubin – se děje i uvnitř nás. A možná právě proto je pro nás čas kolem Velikonoc něčím zvláštní – i když k němu nepřistupujeme nábožensky.



Vzkříšení jako ekologický děj

Naše tělo i vědomí přirozeně ladí na rytmy přírody. V ekopsychologickém smyslu není vzkříšení zázrakem odděleným od přírody – je jejím cyklickým zákonem. Zima je obdobím stažení, ticha, reflexe. To, co na podzim umírá, se v jarním čase mění. Rozklad, tlení, temnota – to vše je předpokladem nového života. A v tom je i hluboká ekologická moudrost: život není lineární, ale cyklický. A to, co je uvnitř nás těžké, není chyba. Je to půda. Je to hnojivo. Je to místo, odkud může něco vyrůst – když to nehledíme obejít. Jaro – a zvlášť kolem Velikonoční neděle – je prvním hlasitým výdechem. Je to okamžik, kdy se v nás může narodit nový směr, nové „ano“ životu. Ale vnitřní vzkříšení neznamená návrat k výkonu. Nejde o to, že bychom měli „vstát a jet na plno“. Jde spíš o jemné probuzení životní síly – vitality, která není tlačená zvenku, ale roste zevnitř. Jako když slunce prohřeje půdu a ta sama začne rodit.


Křesťanský příběh ukřižování a vzkříšení a pohanský mýtus umírající a znovu se rodící bohyně Země se zde potkávají: v hlubokém přijetí rytmu zániku a návratu. Nejde o víru v „něco tam venku“. Jde o naslouchání tomu, co se skutečně děje v těle, v krajině, v našem nervovém systému.


A tak můžeme chápat Velikonoční neděli jako pozvání: Ne ke skoku, ale k návratu. Ne k výkonu, ale k citlivému otevření. Ne k plánu, ale k vnímání toho, co se dere na světlo i přes náš odpor.

V koučování často hledáme nové možnosti, změnu, růst. Je to přirozený vývoj, pokud mu dáme prostor. Empowerment Nature koučovací přístup v tomto období může být hluboce naslouchající – ne tolik aktivní, jako spíš držící prostor pro klíčící záměr. Můžeme se zeptat sami sebe:

  • Co "ve mně" právě klíčí, i když to ještě nemá jméno?

  • Který „kámen“ mi brání plně žít? A co se děje, když ho jen pozoruji, místo abych ho chtěl/a hned odsunout?

  • Co je to za hlas, který mě jemně volá ven – do života, do pohybu?

  • Jak by vypadal můj život, kdybych mu důvěřoval/a naplno a naplno se životu oddal/a, stejně jako semínko důvěřuje Zemi?


Malý rituál

Zkusme se dnes projít venku, ideálně bosky nebo aspoň v tichosti. Nechat naše tělo cítit, že je jaro. Že Země je pod námi živá. Že naše „vzkříšení“ nemusí být velká a dramatická – stačí, že jsou pravdivá. Ať už slavíme Krista, slunce nebo jen dech, který se zhluboka vrací do těla – Velikonoční neděle může být posvátná, i když ne z náboženské perspektivy.


Protože posvátné je všechno, co nás vrací zpět k životu.



Obnova jako návrat ke vztahu - nevěřit nahoru, věřit dovnitř.

Velikonoční neděle pro mě není svátkem víry v Boha. Je dnem, kdy naslouchám vlastní vnitřní krajině. Kdy tělo ví, že se něco mění, i když to ještě nemá jméno. Kdy zvony zní nejen z věží, ale i z hlubokých vrstev uvnitř mě. A právě tryto dny mi připomínají, že si mohu dovolit být v kontaktu. Se Zemí. S tělem. Se zvukem. Se slovem, které teprve přichází.

Velikonoční svátky nemusí být jen svátkem náboženské víry. Mohou být svátkem vztahu. K sobě, k tělu, k Zemi. Vztahu, který se obnovuje skrze naslouchání, ne skrze kontrolu. Skrze přítomnost, ne skrze plán. A možná právě teď, v tichu mezi větvemi, v chůzi po rozmoklé cestě, v jediném nádechu, který jde až do pánve, se děje to, co je nejdůležitější: návrat domů. Do těla. Do smyslů. Do světa, který je živý nejen tam venku, ale i v nás.





Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating

B L O G

Těším se zase na viděnou

věřím, že brzy

bottom of page